About my Blog

Kenape cerita kedai kopi?? Suke aku la... =D macam sumer orang tau la kan, kedai kopi nila tmpat lepak n bersembang paling ulung dalam negare kite... Dan kebanyakan topik yang disembang sangatla kurang berpaedah... So, aku cuba nak menongkah arus dengan menjadikan cerita2 kat kedai kopi sebagai citer yang mendatangkan faedah dan munafaat... Xnk bce?? lantak same ko... aku nak tulis gak... =P

Rabu, 5 Mei 2010

MotoGP




Benda yang aku rase nak kongsi arini is MotoGP. Sape x tau langsung pasal pekataan ni, aku rase korang da leh pindah planet len dok ngan alien, lagi2 orang laki. kalau x tau pon xkn xdapat guess kot. da terang2 ade pekataan moto, kompem la pasal moto.

MotoGP sbenanye adalah 'perlumbaan halal' dalam bahase mudahnye. secara teorinye, MotoGp adalah sebuah kejohanan perlumbaan motosikal peringkat dunia yang mane motosikal yang yang digunapakai direka khas untuk perlumbaan ini dan tidak digunakan dijalan raya biase... (kira macam F1 r... penah ade sape2 nampak gamba shumacher bawak anak die jalan2 nek F1?) MotoGP dibahagikan mengikut beberapa kelas iaitu 125cc, Moto2(600cc) dan MotoGP(800cc). kategori2 ni berubah dari mase ke mase mengikut peredaran zaman... sbelom taun 2010 kejohanan ni ade 3 kategori gak tapi agak berbeda iaitu 125cc, 250cc n motoGP(800cc)... untuk sbelom taun 2007, bg kategori motoGP saiz isipadu sesaran yang digunakan lbeh besar iaitu 990cc.. oleh kerana saiz ini mendatangkan kelajuan yang cukup untuk menghasilkan kemalangan membunuh(seperti yang berlaku pada pelumba jepun, Dajiro Kato pada 2003), ia telah dikurangkan kepada 800c seperti skarang... dan bagi kategori yang same gak sbelom 2002 enjin yang digunakan ialah 500cc... secara amnya material yang digunakan untuk membentuk jentera 2 roda ini terdiri daripada material yang sangat mahal seperti titanium dan karbon fiber... (kat moto aku dapat side mirror cf pon da ckup bangga da... hahah)

sbenanye kalo nak cite pasal motoGp ni smpai kucing bejanggut pon blom tentu abes lagi... So... sape nak tau lbeh g google sendirik yer... krem da jari aku naip...



nih feveret rider aku... Casey Stoner

0 comments:

Catat Ulasan